11224864_932238670145317_7035403531406642084_n

Wraz z budową Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Wielbarku i remontem w związku z tym linii kolejowej nr 35 najpierw na odcinku Szczytno – Wielbark dla IKEA a później Wielbark – Chorzele właśnie dla linii powraca pytanie czy należy reaktywować linię w ruchu pasażerskim. Naszym zdaniem nie należy pytać czy należy reaktywować tylko kiedy i w jakim sposób.

Obecny przebieg linii kolejowej nr 35 jest dość kontrowersyjny, gdyż omija większe skupiska ludzkie takie jak:

  • powiat pułtuski – 51 tysięcy mieszkańców, sam Pułtusk to 19 tysięcy mieszkańców
  • powiat makowski – 41 tysięcy mieszkańców, sam Maków Mazowiecki 10 tysięcy mieszkańców
  • powiat przasnyski – 52 tysiące mieszkańców, Przasnysz 17 tysięcy mieszkańców, Krasne około 4 tysiące mieszkańców

Nową linię należałoby wyprowadzić jako przedłużenie obecnie istniejącego wahadła Wieliszew – Zegrze Południowe w kierunku Pułtuska i Makowa Mazowieckiego, by następnie skręcić w kierunku Przasnysza i włączyć się do linii 35 na wysokości Chorzel. Linia powinna zostać zaprojektowana jako jednotorowa zelektryfikowana, prędkość maksymalna do 120 km/h z wyłączeniem odcinków o geometrii nie pozwalającej rozwinąć takiej prędkości, z możliwością optymalizacji prędkości do parametru większego 130-150 km/h na odcinkach pozwalających. Oprócz budowy „nowej linii 28” należy także przystąpić do remontu istniejących linii kolejowych w tym linii 35 do parametru 120 km/h wraz z elektryfikacją z budową łącznicy podg Ostrołęka Południe – podg Ostrołęka Zachód, umożliwiającą ominięcie stacji w Ostrołęce, z jednoczesną budową przystanku Ostrołęka Goworowska – Szpital na przejeździe z ulicą Goworowską, dzięki której możliwa by była obsługa centrum miasta (budowa zintegrowanego centrum kolej – autobus), podobnie w przypadku stacji Ostrołęka – Grabowo. Przy zastosowaniu obu wariantów konieczna jest elektryfikacja linii 219 na odcinku Olsztyn – Szczytno, z ewentualną zabudową łącznicy podg Szczytno Południe – podg Szczytno Zachód (z ewentualną budową przystanku celem wyeliminowania zmiany czoła na stacji).

Oba warianty się nie wykluczają, gdyż I wariant obejmowałby przede wszystkim pociągi pospieszne i ekspresowe, choć regionalne jak najbardziej są dopuszczalne ze względu na aktywizację tamtych rejonów a drugi przede wszystkim towarowe i regionalne, przy dostosowanej do 120 km/h linii Tłuszcz – Ostrołęka. II wariant mógłby też połączyć alternatywnie Białystok z Olsztynem po remoncie do 120 km/h linii Ostrołęka – Łapy i ewentualnej elektryfikacji, co wydaje się być konieczne.

Obecne trasowanie pociągów przez Działdowo po drogiej linii E65 i dość zniszczonej linii 216, na której działają właściwie tylko 3 posterunki ruchu powoduje kolizyjność przebiegów pociągów regionalnych, co przekłada się na fatalny takt ze względu na konieczność pierwszeństwa dla pociągów TLK. Nowa linia częściowo odkorkuje linię 216 i „wprowadzi” pociągi pospieszne niemal na lotnisko Szymany, tworząc nowy hub (stacja Szymany) oraz do Szczytna, gdzie z pewnością wsiądą pasażerowie. Poprawi się także czas jazdy w stosunku do linii kolejowej nr 216, na której istnieją liczne ograniczenia prędkości z powodu geometrii toru – zwłaszcza pod Waplewem.

Z nowej linii oraz remontu istniejących skorzystają także Wielbark i IKEA oraz Chorzele z rozbudowującą się strefą ekonomiczną, gdyż poprawi się łańcuch dostaw poprzez transport masowy a także umożliwi to dojazd pracowników na miejsce pracy pociągami regionalnymi. W przypadku pociągów dalekobieżnych Wielbark i Chorzele nie będą dziurą na kolejowej mapie Polski lecz będą miały kolejowe połączenia dalekobieżne, należne zresztą.

Nie będziemy w tej chwili rozważać o ilości par pociągów regionalnych w relacji Olsztyn – Wielbark i Wielbark – Ostrołęka – Tłuszcz, skomunikowanych w Wielbarku bo to rzecz oczywista lecz o ewentualnej ilości par pociągów dalekobieżnych. Obecnie kursują 4 pary TLK i IC do Olsztyna przez Działdowo. Po nowej linii powinny kursować 3 pary pociągów IC oraz jedna para EIC lub EIP oraz 1 para pociągów TLK do Suwałk (sezonowo przez Ełk, Olecko) a po linii 216 2 pary pociągów TLK całorocznych plus jeden pociąg międzynarodowy do Kaliningradu przez Ornetę, Dobre Miasto, Braniewo. Obecna oferta dalekobieżna jest śmieszna i zbyt droga dla mieszkańców województwa, stąd konieczny jest dynamiczny system sprzedaży i mądre promocje.

Dalekosiężnie nowa linia 28 może służyć jako alternatywne połączenie do Gdańska, lepsze od linii 216, gdyż wyklucza konieczność zmiany czoła w Olsztynie a przy parametrach do 120 km/h linii 219, 35 oraz do 110 km/h linii 220 w rozkładzie będzie widoczne spore rozgraniczenie czasowe w stosunku do linii nr 9.

 

Źródła:

http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pociagi-wracaja-do-wielbarka-48644.html – archiwalny artykuł o reaktywacji połączeń do Wielbarka
https://zamowienia.plk-sa.pl/servlet/HomeServlet?MP_module=main&MP_action=siwz_tab&demandIdentity=141065&noticeIdentity=5962&expired=1 – przetarg na remont linii 35
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/linia-35-szczytno–ostroleka-odzywa-kolejny-odcinek-i-bocznica-dla-biznesu-75238.html

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *