Od 24 czerwca 2017 wraca połączenie Sławno – Darłowo po … 6 latach od zawieszenia jego kursowania! Oddział Zachodniopomorski Przewozów Regionalnych uruchomi 4 pary pociągów REGIO w dni robocze i 6 par w dni świąteczne w wakacje 2017! Problem jednak w tym, że w rozkładzie 2009/2010 pociągi te nie dość, że kursowały codziennie, to jeszcze w ilości dużo lepszej – 9 par w dni robocze i 8 w dni świąteczne, w tym 1 poranno-wieczorna para kursowała do/z Kołobrzegu, umożliwiając przesiadki na pociągi/z pociągów jadących do/z Kołobrzegu.
W tamtych latach pociągi były dofinansowywane przez Urząd Marszałkowski, obecnie przez lokalne samorządy i to głównie ten czynnik sprawia, że oferta jest tak ograniczona. Drugim problemem jest brak stałości oferty – czyli brak kursowania w tak zwanym długim sezonie – od 1 do 4 maja i od 24 czerwca do 31 października, jak ma to miejsce w przypadku pociągów Białystok – Waliły, gdyż oprócz sezonu wakacyjnego istnieje także majówka jak i sezon sanatoryjny oraz codziennego kursowania wybranych 3-4 par pociągów, głównie z powodów szkolnych, studenckich i pracowniczych. Trzecim problemem dla tego połączenia jest brak porozumienia z Wojskiem Polskim w celu wykorzystania istniejącej bocznicy do Bazy Lotniczej celem budowy przystanku Darłówko bliżej Darłówka Zachodniego, gdyż obecnie trzeba się przesiąść się z pociągu na bus w kierunku Darłówka Zachodniego. O ile w przypadku Mielna nie jest to możliwe bo linia kończy się nie w samym centrum lecz na przedmieściach o tyle od Darłowa biegnie 3 km bocznica dla WP. Modernizacja linii kolejowej 405 na odcinku Szczecinek – Ustka na ten przykład przyniesie przedłużenie kursowania pociągów pasażerskich do nowo budowanego przystanku Ustka Osiedle, dzięki częściowemu wykorzystaniu bocznicy do Poligonu w Wicku Morskim. Podobnie powinno się działać i w tym przypadku – wydłużenie kursowania pociągów do Darłówka Zachodniego przynajmniej w sezonie, przywrócenie prędkości 100 km/h na linii Sławno – Darłowo, z ewentualnym podniesieniem do 120 km/h po naprawach bieżących toru.

Z naszej strony należą się gratulacje dla wszystkich tych, którzy przyczynili się do reaktywacji i … oby tak dalej.

Źródła:

http://www.gk24.pl/wiadomosci/darlowo/art/4477203,szynobus-slawno-darlowo-pojezdzil-tylko-szesc-lat,id,t.html
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/modernizacja-linii-z-miastka-przez-slupsk-do-ustki-z-dofinansowaniem-80524.html
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pociagi-po-szesciu-latach-wracaja-na-linie-slawno–darlowo-81809.html

 

One thought on “Reaktywacja połączeń Sławno – Darłowo w rozkładzie jazdy 2016/2017

  1. Miło ale dlatego ruch pasażerski w latach 90 tych XX wieku uległ pauperyzacji czyli zubożeniu ponieważ ilość połączeń kolejowych między powiedzmy miastem A a miastem B wynosił 6 w jedną i 6 w drugą. To za mało. Czy samorządy i UM myślą, że pasażer będzie czekał na pociąg 2 godziny?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *