Nowy rozkład jazdy za pasem – wchodzi w życie w pierwszej połowie grudnia 2016 roku i przynosi wiele zmian, zwłaszcza na liniach spalinowych, obsługiwanych przez PKP InterCity. Przykłady?:

a) linia Białystok – Suwałki – 2 pociągi TLK, niby bez zmian ale jednak. MPE/MPS Konopnicka zostaje zastąpiona przez MPE/MPS Podlasiak (w weekend majowy MPE/MPS Latarnik) ze Szczecina Głównego do Suwałk, który będzie kursował do 10 czerwca 2017. Później w jego planie pojedzie MPE/MPS Branicki z Warszawy Wschodniej. Hańcza bez zmian do Krakowa Głównego.
b) linia Białystok – Olsztyn Główny – 3 pociągi TLK całorocznie czyli Biebrza, Mamry, Rybak, natomiast w sezonie dochodzą: weekendowy pociąg Niegocin z Giżycka do Łodzi Fabrycznej oraz Posejdon do Szczecina Głównego.
c) linia Jasło – Zagórz – 2 pociągi całoroczne weekendowe TLK – Staszic oraz Karpaty. Tu oferta nie ulega zmianie, oczywiście jeśli nie będzie problemów ze spalinowozami PESA Gama.
d) linia Zamość – Rzeszów – oferta ulegnie okrojeniu z 2 pociągów TLK do 1, za to jedyny TLK pojedzie codziennie (Matejko) oczywiście jeśli nie będzie problemów z taborem.
e) linia Zamość – Rzeszów – 6 pociągów TLK, w tym sezonowa Mierzeja. Od 10 czerwca 2017 roku wszystkie pociągi ze względu na remont linii kolejowej nr 7 pojadą objazdem przez Lubartów i Parczew, z postojami w tych miastach, po zrewitalizowanej linii kolejowej nr 30. Dzięki temu Parczew i Lubartów odzyskują połączenia dalekobieżne. Dojdzie połączenie TLK Zamoyski do Chełma.
f) linia Kudowa Zdrój – Wrocław: 2 weekendowe sezonowe pociągi TLK Sudety i Pomorzanin czyli w zasadzie bez zmian
g) linia Gorzów Wielkopolski – Piła Główna: 3 pary pociągów TLK: Kociewie do Gdyni Głównej z grupą wagonów bezpośrednich do Katowic, przełączanych na stacji Krzyż do TLK Dobrawa. Narzekającym na likwidację pociągu Osterwa wskazujemy grupę wagonów bezpośrednich do Katowic, Noteć do Warszawy Wschodniej przez Piłę Główną oraz Uznam do Warszawy Wschodniej przez Poznań Główny. Należy dodać, że od 10 czerwca 2017 pociąg Uznam pojedzie objazdem przez Gniezno, ponadto wszystkie wyżej wymienione pociągi pojadą w skróconej relacji do Górek Noteckich ze względu na remont estakady w Gorzowie Wielkopolskim.
h) linia Stargard Szczeciński – Piła Główna: od nowego rozkładu jazdy po „eksperymentalnym” sezonowym pociągu TLK Lubomirski, cieszącym się dobrą frekwencją zdecydowano się na całoroczny pociąg Moniuszko, który do 10 czerwca 2017 pojedzie do Warszawy Wschodniej a od 11 czerwca 2017 w wydłużonej relacji do Przemyśla.
i) linia Szczecin Główny – Kołobrzeg, sezonowy pociąg TLK Galaxis z Lublina do Kołobrzegu zostanie zastąpiony TLK Posejdon z Białegostoku do Szczecina.
j) linia Łeba – Lębork: 3 sezonowe pociągi TLK: Delfin do Warszawy Wschodniej, Wydmy do Katowic oraz Łebsko do Wrocławia oraz 2 ujawnione podsyły do Lęborka: Gardno i Sarbsko
k) linia Hel – Łeba: 6 sezonowych pociągów TLK: Artus do Katowic, Pobrzeże do Krakowa Głównego, Sudety do Wrocławia Głównego, Wydmy do Katowic, Ustronie do Krakowa Głównego i Mierzeja do Rzeszowa Głównego. Doliczamy do tego 2 podsyły ujawnione czyli Foka i Morświn do Gdyni Głównej.

Teraz czas na podsumowania:

a) EIC Jantar z Helu do Warszawy Wschodniej. Swoiste kuriozum, gdyż tabor na nim nie należy do najlepszych – królują na nim wagony 111Arow, 140A/141A. Przy takim taborze kategoria pociągu powinna zostać obniżona do IC, wraz z obniżeniem cen na ten pociąg.
b) TLK Kociewie – termin kursowania od poniedziałku do soboty zbyt szczęśliwy nie jest, gdyż w soboty frekwencja bywa mniejsza niż w niedziele, która jest dniem studenckim, ponadto dubluje się z pociągiem osobowym TUR (godzinowo) na odcinku Gdynia Główna – Chojnice.
c) TLK Moniuszko – pociąg, który w obecnej formie na trasie przez Piłę, Wałcz, Kalisz Pomorski nie ma racji bytu, głównie z powodu … stanu technicznego linii i licznych ograniczeń prędkości z powodu złego stanu torowiska na … całej linii. O ile na odcinku Piła-Wałcz ograniczenie w km 3,270-4,220 do 40 km/h na zły stan toru obejmuje niecały 1 km szlaku o tyle na szlaku Prostynia – Recz Pomorski ograniczeń jest cała masa: 79,200-79,500 – 70 km/h na zły stan toru, 82,950-88,860 – 50 km/h na zły stan toru, 90,800-90,900. Na odcinku Recz Pomorski – Tarnowo Pomorskie: 91,800-92,730 do 50 km/h na zły stan toru, 96,200-102,650 do 50 km/h na zły stan podkładów, Tarnowo Pomorskie – Ulikowo: 119,483-119,565 do 50 km/h na zły stan toru, nie liczymy oczywiście ostrzeżeń doraźnych. Dużym problemem linii kolejowej nr 403 jest typ zastosowanych podczas modernizacji w latach 70tych XX wieku ciężkich, strunobetonowych podkładów BS65/66 z przytwierdzeniem typu K produkcji ówczesnej NRD, do których produkcji zastosowano piasek morski. Powoduje on liczne pęknięcia wzdłużne i kruszenie się betonu (działanie soli i mrozu), przez co przekroczona jest szerokość toru, wichrowatość i występują nierówności w planie i profilu. Działania doraźne podejmowane przez IZ Szczecin, polegające na zastąpieniu w/w podkładów podkładami staroużytecznymi INBK-7 na niewiele się zdaje, gdyż jest to wymiana pojedyncza, przez co obciążenie nie jest równomierne i nawet solidne INBK-7 pękają. Linia kolejowa nr 403 była rewitalizowana niedawno, jej koszt wyniósł 20 mln złotych. Problem w tym, że wymieniono tylko część podkładów i szlaku, nie ruszono zaś problematycznych podkładów BS65/66, które istnieją … tylko teoretycznie.

I tu właśnie zaczyna się nasza historia czyli historia linii 208 oraz 210, dzięki której możliwe będzie przywrócenie pociągów TLK poprzez przetrasowanie pociągu TLK Moniuszko na pozbawioną ograniczeń stałych linię 208 od Torunia Głównego (wariant przez Wierzchucin lub Grudziądz) oraz wspomnianego TLK Kochanowski do Kołobrzegu z rozszerzeniem terminów kursowania i zmianą trasy na Warszawa – Iława – Grudziądz – Chojnice – Szczecinek. Powodów jest kilka: remont linii kolejowej nr 18 oraz wydłużający się czas jazdy na linii 405 na odcinku Piła Główna – Szczecinek. Czas na walkę, mamy sprzymierzeńców w postaci posłów Kukiza, PiS oraz … paradoksalnie PO. Każdemu bowiem zaczyna zależeć na głosach, ponadto nie wiadomo czy dojdzie do finansowania pociągów do Łodzi, dotychczas komercyjnych, głównie z powodu najlepszej frekwencji i przychodów ze sprzedaży biletów, ponadto dotacji powinny podlegać przewozy deficytowe – to ocena Fundacji ProKolej. Przez to również likwidacji uległy planowane do uruchomienia IC Soła do Zakopanego via Żywiec oraz IC Inka do Zwardonia a także TLK do Zamościa przez Horyniec Zdrój. Na szczęście lukę wypełnią połączenia REGIO i osobowe KŚ gdyż rynek nie znosi próżni.

Podsumowując – interpelacje będą tworzone, musimy jednak nieco zredefiniować koncepcję przewozów, co nie oznacza że rezygnujemy. Będziemy walczyć o TLK dla Grudziądza!.

Źródła:

a) http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/kontrowersje-wokol-dotowania-pociagow-do-lodzi-w-nowym-planie-transportowym-79123.html
b) http://www.asta24.pl/2015/03/17/kolejowa-katastrofa/
c) http://inforail.pl/posel-apeluje-o-czestsze-kursy-tlk-moniuszko-_more_89238.html

 

 

 

 

3 thoughts on “Nowości rozkładu jazdy 2016/2017

  1. Może posłowie Kukiz 15 powalczyliby o linię Inowrocław- Żnin. Od 2004 nie jeżdżą tam składy osobowe a szynobus by się przydał.

  2. Dużym problemem linii kolejowej nr 403 jest typ zastosowanych podczas modernizacji w latach 70tych XX wieku ciężkich, strunobetonowych podkładów BS65/66 z przytwierdzeniem typu K produkcji ówczesnej NRD, do których produkcji zastosowano piasek morski. Powoduje on liczne pęknięcia wzdłużne i kruszenie się betonu (działanie soli i mrozu), przez co przekroczona jest szerokość toru, wichrowatość i występują nierówności w planie i profilu.identyczne podkłady zastosowano na linii 410 choszczno-kalisz pomorski-złocieniec 81 km skutek identyczny napewno sa na tym odcinku

    Osiek Drawski galeria (Z)
    72,481 73 km

    węzeł Wierzchowo Pomorskie
    75,904 76 km

    Borujsko
    81,770 82 km

    Borujsko JW4499
    82,370 km

    Mirosławiec 88 km i dalej w Biały Zdrój Północny
    98,920 99 km

    Kalisz Pomorski Miasto km a nastepnie od Drawno galeria (Z)
    116,460 117 km

    Kiełpino galeria (Z)
    125,444 126

    Suliszewo Choszczeńskie galeria (Z)
    128,892 129

    Wardyń galeria (Z)
    135,462 136

    Wardyń CPN (Z)
    135,760

    Smoleń galeria (Z)
    138,856 141

    Smoleń PZZ galeria (Z)
    140,338

    węzeł Choszczno galeria (Z)
    143,676 km
    103,107 jest tego sporo,a linia juz od 21 lat nieczynna :https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=linie&id=643&okno=przebieg

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *