13260100_1025219850847198_3151736992334545456_n

Rozkład jazdy 2015/2016 dla Województwa Kujawsko-Pomorskiego na liniach spalinowych to w dużej części zmarnowane pieniądze publiczne. Dlaczego o tym piszemy? Gdyż każdy nocny ekspres to zmarnowane pociągokilometry, które można wykorzystać w inny, lepszy sposób, układając lepszy, bardziej dopasowany dla potrzeb lokalnych rozkład jazdy. Na liniach lokalnych pociąg o 2-3 w nocy nie jest potrzebny. Bardziej potrzebny jest pociąg na godziny szczytowe. Najbardziej jaskrawym przykładem jest linia sierpecka. Kursują na niej słownie 2 pary w dni robocze, z czego jedna o 3:22 z Torunia Wschodniego do Skępego (przyjazd 4:21), kursujący jako przyspieszony i wracający o 4:31 do Torunia Głównego (przyjazd 5:35). Druga para kursuje 15:43 z Torunia Wschodniego (przyjazd do Skępego 16:48 – pociąg jedzie do Sierpca) i wraca do Torunia Wschodniego o godzinie 18:00 (przyjazd do stacji docelowej o 19:05). O ile w przypadku tej 2 pary pociągów nie mamy zastrzeżeń, o tyle pierwsza w obecnym kształcie nie ma sensu. Należy rozpatrzeć zatem 2 warianty obsługi:
a) kurs z godziny 3:22 z Torunia Wschodniego należy przesunąć na godzinę 18:32, przyjazd do stacji Skępe na godzinę 19:36. Kurs należy zmienić na codzienny. Kurs powrotny, poranny o godzinie 06:31, przyjazd na 07:35 do stacji docelowej Toruń Wschodni. Pojazd powinien zanocować na stacji Skępe.
b) Wariant 2, z kursem zwrotnym do stacji Toruń Wschodni, przyspieszony, plus poranny przyspieszony, ze zmienionymi godzinami kursowania (opóźniony o 2 h).

Podobnym przypadkiem jest magistrala węglowa i nocny ekspres z Tucholi do Czerska (odjazd 2:57) i przyjazd do Czerska na godzinę 4:57. W obecnych warunkach należy skrócić ten kurs do Szlachty. W zamian za ten pociąg należy uruchomić pociąg z Laskowic Pomorskich do Czerska – odjazd 15:37 w dni robocze. Należy także poprawić rozkład na linii Wierzchucin – Laskowice Pomorskie – kurs z godziny 12:55 przesunąć na 15:00 (kurs powrotny z Laskowic Pomorskich 07:00) w dni robocze. Poranny kurs z Tucholi do Chojnic należy przesunąć z godziny 04:05 na 05:00 z dodaniem postoju w Żalnie. Obecnie istnieje jedynie na kursie powrotnym. I wreszcie poranny kurs z Grudziądza do Brodnicy, jadący jako przyspieszony na odcinku do Jabłonowa Pomorskiego powinien uzyskać postój w Mełnie. Postulujemy także jak najczęstsze łączenie relacji Laskowice Pomorskie – Grudziądz i Grudziądz – Brodnica celem ułatwienia podróży dla klientów, często o ograniczonej mobilności.

Rozumiemy ograniczone możliwości taborowe, jednak nie rozumiemy nieefektywnego układania rozkładu jazdy i zatwierdzania „zalegalizowanych podsyłów”, na które marnowane są pociągokilometry ze środków publicznych, które mogłyby zostać wykorzystane na pociągi kursujące w szczycie, gdzie obecnie istnieją dziury komunikacyjne – linie Laskowice Pomorskie – Czersk, Wierzchucin – Czersk, Toruń – Sierpc). Gdyby to dotyczyło pociągów Przewozów Regionalnych, zaraz zaczął by się lament (zresztą poniekąd słuszny) nad marnowaniem publicznych pieniędzy.

 

Źródło:

http://arriva.pl/art/9/rozklad-jazdy.html

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *