Niedługo nastąpi korekta rozkładu PR w północnych regionach Polski. Jak zawsze w takich wypadkach mamy plusy dodatnie i plusy ujemne rozkładu jazdy. Z plusów dodatnich należy wymienić:

a) pojawienie się nowego taboru kolejowego – EN57AL w Oddziałach: Podlaskim, Warmińsko Mazurskim, Pomorskim, SA139 w Oddziale Pomorskim i Warmińsko-Mazurskim oraz EN96 ELF w Oddziale Kujawsko-Pomorskim.

b) pojawienie się nowych relacji bezpośrednich – Słupsk – Bydgoszcz, Słupsk – Elbląg, Słupsk – Tczew.

Relacje bezpośrednie wynikają głównie z obiegów taborowych, gdyż Oddział Pomorski ma 2 miejsca zestawień pociągów – PRSP Słupsk a także PRSP Gdynia Cisowa, przy czym część pociągów wystawiają też inne oddziały – Kujawsko-Pomorski z PRSP Toruń Kluczyki i Oddział Warmińsko-Mazurski z PRSP Iława Główna i dzięki niewielkim przejściom między jednym a drugim pociągiem bezsensownym stało się trasowanie 2 pociągów osobno, skoro i tak oba realizowała ta sama jednostka. Odbyło się to oczywiście z korzyścią dla pasażerów – zyskują dzięki temu tanie połączenia, umożliwiające dojazd np do Ustki do sanatoriów (przesiadka w Słupsku na autobus poza sezonem, w sezonie pociągi) bez konieczności jazdy pociągami pospiesznymi z przesiadką w Gdyni lub droższymi pociągami Pendolino. Oprócz tego dogęszczono też takt na trasach Laskowice Pomorskie – Gdynia Główna i Elbląg – Gdynia Główna. To były plusy dodatnie.

Z plusów ujemnych czyli minusów należy uwzględnić:

a) komunikację zastępczą na Ostbahnie na odcinku Czersk – Chojnice od 8 do 27 maja z powodu prac torowych na odcinku podg Gutowiec – Chojnice (mści się przebudowa stacji Gutowiec na posterunek odgałęźny)

b) komunikację zastępczą na LK207 z powodu robót torowych na odcinku Gardeja – Malbork – KKZ obowiązuje na całym odcinku do Grudziądza – decyzja niezrozumiała w świetle tego, że w ramach dogadania się np z Arrivą i UMWKP ten odcinek mógłby być obsługiwany przez szynobusy na odcinku Gardeja – Kwidzyn, przy czym roboty zasadnicze zaczynają się od maja i odcinkowo z Kwidzyna do Malborka trwają.

c) komunikację zastępczą na odcinku Słosinko – Chojnice – roboty zasadnicze na LK405 ze Słosinka do Słupska

A teraz moje ulubione minusy:

a) stała KKZ na części kursów na odcinku Chojnice – Kościerzyna. Linia kolejowa nr 211 jest czynna, trwa na niej normalny ruch pasażerski. Nadal kursują na nim 4 pary kursów, z czego 2 to stała KKZ z Kościerzyny do Chojnic, które jadą dłużej jak pociąg oraz 1 para Chojnice – Dziemiany Kaszubskie. Brakuje pociągów typowo szkolnych dla Brus oraz Łubiany (Fabryka porcelany). Częste tłumaczenia w tym przypadku, że autobus jest tańszy, że jest więcej połączeń, mała przepustowość są mało przekonujące. Droga powiatowa bardzo często bywa zakorkowana – zwłaszcza w Chojnicach czy Brusach, ponadto autobus musi zajeżdżać na stacje kolejowe w Chojnicach, Brusach, Dziemianach, Lipuszu i Łubianie a także Kościerzynie, co zajmuje sporo czasu. Pociąg na w/w linii jedzie 1 h 27 minut, autobus 1 h 34 minuty, przy czym jest to surowy czas, bez wjazdów kieszeniowych na stacje kolejowe. Brakuje także skomunikowań na tej linii z pociągami Krzyż – Piła – Chojnice. Pasażer jadący z Wielkopolski czy Lubuskiego na wczasy w Kociewie jest właściwie skazany na jazdę dłuższą trasą przez Gdynię/Gdańsk. Oddział Pomorski uruchamiając KKZ wespół z UMWP i ustalając rozkład jazdy na godziny:

  1. kierunek Kościerzyna/Dziemiany 04:59 (pociąg do Kościerzyny), 5:45 (KKZ do Dziemian), 08:40 (KKZ do Kościerzyny), 13:38 (pociąg do Kościerzyny), 15:39 (KKZ do Kościerzyny)
  2. kierunek Chojnice 06:42 – (KKZ z Dziemian), 09:10 (pociąg z Kościerzyny), 12:32 (KKZ z Kościerzyny), 15:20 (pociąg z Kościerzyny) oraz 17:25 (KKZ z Kościerzyny)

czyni ofertę nieatrakcyjną dla potencjalnych pasażerów – ostatni kurs z Chojnic po godzinie 15 w porze szczytu komunikacyjnego oraz ostatni kurs po 17 z Kościerzyny. Dołożenie choć dwóch par z Chojnic do Kościerzyny o 17:40 i 19:30 częściowo rozwiązało by problem, ponadto przydałaby się para o 14:00 (przesunięcie pociągu o 13:38) i 15:40 (przesunięcie pociągu z 15:20). Być może częściowym rozwiązaniem problemu KKZ na tym odcinku byłoby zobiegowanie szynobusów z trasy Tczew – Chojnice z Chojnice – Kościerzyna.

b) stała KKZ na części kursów z Władysławowa do Helu. Na 4 parach pociągów, na odcinku Władysławowo – Hel do 27 kwietnia 2018 roku kursuje stała KKZ, która zmusza pasażerów do przesiadek. Paradoksem jest to, że linia kolejowa nr 213 jest po kapitalnym remoncie, umożliwia obsługę pasażerską na zmodernizowanych peronach, tymczasem Oddział Pomorski puszcza komunikację zastępczą po drodze publicznej. Na nic skomunikowania, gdyż powstaje „sztuczna”, niczym nie wymuszona przesiadka i utrudnianie życia pasażerom. Autobus jedzie 53 minuty na tym odcinku, pociąg jedynie 35-37 minut. Dziwi też fakt skrócenia ostatniej pary w dobie z Gdyni do Władysławowa, skoro i tak nocuje ona na stacji, może nocować w Helu. Poza tym nocnymi pociągami wracają także studenci lub powracający z imprez. Taki dodatkowy pociąg nie jest zły, zwłaszcza w wakacje a poza sezonem w 5-7.

c) częste awarie szynobusów i KKZ na Warmii i Mazurach, stojący ELF EN62-001 w oczekiwaniu na rewizję, przez co pasażerowie zmuszeni są do jazdy starymi EN57 oraz autobusami zastępczymi. Autobusy zastępcze niestety nie mają tak dobrego rozkładu jak pociągi, stąd możliwe spóźnienia, do tego dochodzą utrudnienia na odcinku Pisz – Ełk gdzie także dojdzie KKZ z powodu remontu linii kolejowej nr 219.

Reasumując – rozkład do idealnych nie należy, ze względu na stałą KKZ na 2 liniach na Pomorzu, częste awarie szynobusów na Warmii i Mazurach, odstawienie nowoczesnej jednostki taborowej w listopadzie 2017 roku i zmuszenie pasażerów do jazdy starymi EN57. Smaczku dodaje fakt, że Warmińsko-Mazurskie zdecydowało się na zakup i modernizację EN57, za prawie 12 mln złotych, podczas gdy ELF EN62-001 oczekuje rewizji a nowy dwuczłonowy ELF 2 kosztuje mniej więcej tyle samo, co stary EN57 po modernizacji.

Źródła

  • https://polregio.pl/pl/dla-podroznych/informacje/zmiana-rozkladu-jazdy-pociagow-polregio-na-pomorzu-od-11-marca-2018-r/
  • http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/warminskomazurski-elf-od-listopada-czeka-na-naprawe-p4-86088.html
  • http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/prawdopodobnie-najdrozszy-en57-w-historii-85801.html
  • http://gazetaolsztynska.pl/492089,Albo-awarie-albo-przeglady-techniczne-Pech-przesladuje-nasze-szynobusy.html
  • https://polregio.pl/pl/przetargi-i-ogloszenia/zamowienia-publiczne/autobusowa-komunikacja-uzupelniajaca-na-odcinku-wladyslawowo-hel/
  • https://polregio.pl/pl/przetargi-i-ogloszenia/zamowienia-publiczne/autobusowa-komunikacja-uzupelniajaca-na-odcinku-chojnice-koscierzyna/
  • https://polregio.pl/pl/przetargi-i-ogloszenia/zamowienia-publiczne/komunikacja-zastepcza-na-odcinku-chojnice-koscierzyna-chojnice-w-terminie-02-11-10-12-2016/
  • https://polregio.pl/pl/przetargi-i-ogloszenia/zamowienia-publiczne/dostawa-fabrycznie-nowych-elektrycznych-zespolow-trakcyjnych/

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *