12806260_974339009268616_8446749304535060726_n
Pociąg towarowy prowadzony parowozem – podobne kursowały na linii Czerwonka – Korniewo.
Linia 224 o długości prawie 82 km łącząca Czerwonkę z Korniewem pozwalała dotrzeć tutejszej społeczności do Królewca. Linię otwierano odcinkami i jako pierwszy 15 sierpnia 1898 r. otwarto Górowo Iławeckie – Jarzeń, następnie 1 października 1899 r. Lidzbark Warmiński – Górowo Iławeckie. Ostatnim odcinkiem otwartym 15 listopada 1899 był odcinek Czerwonka – Lidzbark Warmiński.
 
Możliwości dotarcia do Królewca zabrakło po drugiej wojnie światowej, ustaleniu nowych granic, gdyż w 1945 r. zamknięto linię na odcinku Korniewo – Sągnity. Po polskiej stronie pierwszą stacją tejże linii był Jarzeń, ale po wojennych zawieruchach pierwsze tory zaczynały się właśnie w Sągnitach, skąd można było dojechać do węzła kolejowego Czerwonka.
 
Od 1945 roku do 1950 trwa odbudowa linii po zniszczeniach wojennych na odcinku Czerwonka – Sągnity. Od Od 1950 rozpoczynają kursowanie pierwsze pociągi – 3 pary do Lidzbarka Warmińskiego oraz jedna para do Jezioran.  W 1991 roku na linii kursowała  jedna para pociągów do Górowa Iławeckiego, 2 pary do Lidzbarka Warmińskiego i 1 do Jezioran. Do 1996 roku kursowały jeszcze na linii pociągi pasażerskie lecz jedynie do Lidzbarka Warmińskiego. Od 1996 linię zaczęto powoli wygaszać dla ruchu pasażerskiego i towarowego, choć zdarzały się pociągi zdawcze kursujące do 2002 roku na indywidualny rozkład jazdy. W 2005 r. linię usunięto z wykazu linii kolejowych, zaś w marcu 2008 r. przystąpiono do rozbiórki Górowo Iławeckie – Sągnity, zaś w 2012 r. usunięto tory z odcinka Czerwonka – Górowo Iławeckie.
 
Z ciekawostek można dodać, że na samej stacji w Górowie Iławeckim ocalało ok. 100 metrów torowiska (jeśli się mylimy to poprosimy o skorygowanie). W Kaniach Iławeckich na dawnym budynku dworca widnieje jeszcze niemiecki napis Salwarschienen. Niestety w większości budynki na byłej linii są w stanie katastrofalnym. Z relacji świadków ocalało jeszcze 10 km torowiska.
Źrodła:
www.bazakolejowa.pl

One thought on “Linia kolejowa nr 224 Czerwonka – Korniewo

  1. „Od 1945 r. do 1991 r. na linii kursowała tylko jedna para pociągów” – doprawdy? Rozkłady mówią co innego. Np. po 1945r. przez kilka lat nie jeździ tam nic – linia była po wojnie zniszczona i nie została odbudowana od razu. W rozkładzie z lata 1950r. są już pociągi, ale tylko do Lidzbarka (3 pary + 1 tylko do Jezioran). W 1956-1957 są już 3 pary tylko do Jezioran i drugie 3 pary na całej trasie – do Sągnit. We wspomnianym 1991r. była już rzeczywiście tylko 1 para do Sągnit, ale była też jeszcze jedna na odcinku tylko do Górowa, 2 tylko do Lidzbarka i 1 tylko do Jezioran. W ostatnim okresie kursowania pociągów osobowych na tej linii – czyli do czerwca 1996r. – jeździły 2 pary na odcinku do Lidzbarka Warmińskiego. Co jeszcze: „od 1991 r. zaczęto linię zamykać. Na pierwszy ogień poszedł odcinek Lidzbark Warmiński – Sągnity. Potem zamknięto Górowo Iławeckie – Sągnity, Czerwonka – Lidzbark Warmiński.” – Po co zamykano Górowo Ił.-Sągnity, skoro rzekomo już wcześniej zamknięto cały odcinek Lidzbark-Sągnity? 🙂 Na mój gust zamknięto najpierw Górowo-Sągnity, a potem Lidzbark-Górowo – chociaż wcale nie dam głowy, czy nie miało to wszystko miejsca jednocześnie – brakuje mi źródeł, może ktoś skoryguje? 🙂 „Po 1999 r. linię zamknięto też dla ruchu towarowego.” – wg relacji jednego z forumowiczów WMTMK, w 2002r. jeździły jeszcze zdawki do Lidzbarka Warmińskiego. Aczkolwiek być może rzeczywiście formalnie linia była już zamknięta – tak jak to teraz ma miejsce na linii nr 223 – niby zamknięta, a coś tam jeszcze czasem jeździ 😉 „Z ciekawostek można dodać, że na samej stacji w Górowie Iławeckim ocalało ok. 100 metrów torowiska” – a nawet więcej – jest co prawda parę większych przerw/ubytków, ale szyny można napotkać na odcinku od Nerwik (Nerwików?) do Górowa Iławeckiego – a więc zachowanego torowiska jest ok. 10km! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *