Wszyscy się zastanawiają dlaczego tak „gardłujemy” o pociąg TLK z Warszawy do Kołobrzegu przez Iławę, Jabłonowo Pomorskie, Grudziądz, Tucholę, Chojnice, Człuchów, Szczecinek. Odpowiedź jest prosta – istnieje zapotrzebowanie na takie połączenie a pomysł zrodził się ze wspomnień popularności pociągu Bory Tucholskie. Tamto wydanie pociągu miało jednak jedną wadę – czas jazdy spowodowany kursowaniem przez Brodnicę, Lidzbark, gdzie szlakowa wynosi 50 km/h. Obecna trasa tego pociągu lub łącznika, bo rozpatrujemy oba warianty jest dużo lepsza i szybsza. Lepsza, gdyż prowadzi przez duże ośrodki miejskie, licząc od Nasielska:

a) wspomniany Nasielsk – ponad 7 tysięcy mieszkańców miasta + ponad 19 tysięczna gmina, ważny węzeł kolejowy na linii kolejowej nr 9 i 33

b) Mława – miasto około 31 tysięczne i powiat mławski 74 tysiące mieszkańców

c) Ciechanów – miasto 44 tysięczne i powiat ciechanowski – 91 tysięcy mieszkańców

d) Działdowo – 21 tysięczne miasto i powiat działdowski – 66 tysięcy mieszkańców, ważny węzeł kolejowy na linii kolejowej 216 i 9

e) Iława – miasto 33 tysięczne i powiat iławski prawie 100 tysięczny, ważny węzeł kolejowy na linii kolejowej nr 9 i 353

f) Jabłonowo Pomorskie – ponad 3 tysiące mieszkańców + 9 tysięcy mieszkańców gminy. Ważny węzeł kolejowy na linii kolejowej nr 353 i 208

g) Grudziądz – ponad 99 tysięcy mieszkańców, powiat grudziądzki ponad 38 tysięcy mieszkańców, węzeł kolejowy na liniach kolejowych 207 i 208

h) Laskowice – duża 2,5 tysięczna wieś, węzeł kolejowy na linii kolejowej nr 131, 208 i 215

i) Wierzchucin – wieś w województwie kujawsko-pomorskim, węzeł kolejowy na linii kolejowej nr 201 i 208

j) Tuchola – miasto ponad 13 tysięczne, powiat tucholski – ponad 47 tysięcy mieszkańców

k) Chojnice – miasto ponad 4o tysięczne, powiat chojnicki ponad 96 tysięcy mieszkańców, węzeł kolejowy na liniach 203, 208, 210, 211

l) Człuchów – miasto 14 tysięczne, powiat człuchowski ponad 57 tysięcy mieszkańców

m) Czarne – ponad 5 tysięcy mieszkańców

n) Szczecinek – miasto ponad 38 tysięczne, prawie 77 tysięczny powiat szczecinecki, ważny węzeł kolejowy na liniach kolejowych nr 210, 404 i 405

Notorycznym argumentem poruszanym przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa jest brak taboru spalinowego potrzebnego do obsługi połączeń. Tymczasem PKP Intercity wynajmuje 7 dodatkowych lokomotyw spalinowych do obsługi połączeń dodatkowych/objazdowych. Oprócz tego posiada 10 lokomotyw liniowych spalinowych SU160 (PESA Gama), SU42-100x (10 sztuk – Fablok 6D, dwuagregatowe zmodernizowane przez NEWAG Nowy Sącz), SM42-300x (10 sztuk – zmodernizowane przez NEWAG), 5 lokomotyw serii 750, wypożyczonych od Kolei Czeskich oraz 29 sztuk niezmodernizowanych lokomotyw manewrowych SM42 (Fablok 6D), które mogą w sezonie letnim prowadzić pociągi pasażerskie a także 4 sztuki lokomotyw SM42-700/3x zmodernizowanych przez NEWAG, wypożyczonych do PKP Intercity.  Argument o braku taboru spalinowego odpada. Podobnym argumentem jest brak wagonów, tymczasem PKP Intercity co chwilę wysyła do naprawy i modernizacji wagony.

Kolejnym poruszanym problemem jest zły stan infrastruktury torowej na linii 208 i 210. Jest to kolejna bzdura. Na dzień dzisiejszy (01 sierpnia 2016 – przyp.red.) na linii kolejowej nr 208 brak jest ograniczeń stałych na zły stan toru. Na linii kolejowej nr 210 obowiązuje tylko jedno ograniczenie na zły stan toru w kilometrze 57,100-59,900 do 40 km/h i jest to jedyne ograniczenie!!!!!!. Obecny wykaz prędkości na linii 208 dla pociągów pasażerskich jest bardzo obiecujący:

a) odcinek Jabłonowo Pomorskie – Grudziądz, km 78,560-111,050 – szlakowa 70 km/h bez zwolnień

b) odcinek Grudziądz – Laskowice Pomorskie, km 111,050 – 129,930 – szlakowa 80 km/h bez zwolnień

c) odcinek Laskowice Pomorskie – Wierzchucin, km 129,930 – 158,450 – szlakowa 60 km/h bez zwolnień

d) Wierzchucin – Chojnice, km 158,450-199,700 – szlakowa 80 km/h bez zwolnień

d) stacja Chojnice – km 199,700 – 200,896 – szlakowa 60 km/h bez zwolnień

Dla linii kolejowej nr 210 szlakowa wynosi:

a) Chojnice – Człuchów, km 0,672 – 14,200 – szlakowa 80 km/h bez zwolnień na stan toru poza zwolnieniem do 40 km/h od km 14, 200 do km 14,400 z powodu małego promienia łuku (nie stanu torowiska, szlakowa w tym miejscu to 60 km/h)

b) Człuchów – Czarne, km 14, 200 – 45,752 – szlakowa 60 km/h bez zwolnień na obu torach

c) Czarne – Szczecinek, km 45,752 – 61, 947 szlakowa 60 km/h z jedynym zwolnieniem w km 57, 100 – 59,900 (przed stacją Szczecinek) do 40 km/h

Tymczasem obecny „wytwór” rozkładu 2015/2016 TLK Gemini na odcinku Bydgoszcz – Gdynia na 1/3 trasy kursuje po linii kolejowej nr 215 Laskowice Pomorskie – Bąk, której stan techniczny na odcinku Zakładu Linii Kolejowych w Bydgoszczy pozostawia wiele do życzenia. Od km 0,627 – 37,040 szlakowa wynosi 60 km/h dla pociągów pasażerskich, niemniej jest to jazda „szarpana” z powodu długich ograniczeń prędkości do 50 km/h na zły stan toru, przeniesionych do wykazu prędkości w km: 13,500-17,000, 18,400-28,300, 33,500-37,040. Do tego dochodzą likwidacje stacji, które uniemożliwiają krzyżowanie pociągów – czynna jest jedynie mijanka w Osiu, druga w Szlachcie, mamy więc 2 „krytyczne” szlaki: Laskowice Pomorskie – Osie długości 17 km i Osie – Szlachta długości 27 km. Linia kolejowa nr 201 na odcinku Bąk – Kościerzyna także się posypała z powodu ograniczeń do 70-90 km/h
a także zamkniętych stacji Wdzydze, Olpuch Wdzydze i Podleś, tworzących „krytyczny” szlak o długości 20 km.
O dziwo to nie przeszkadza PKP Intercity czy Ministerstwu Infrastruktury i Budownictwa. Nie jesteśmy przeciwni całorocznemu czy sezonowemu połączeniu przez Kościerzynę, ba nawet jesteśmy za tym ale nie można mówić o rzekomym złym stanie torów na linii kolejowej nr 208 i 210 podczas gdy kursujący na linii 215 TLK Gemini jedzie po linii kolejowej nr 215 będącej w gorszym stanie technicznym niż w/w linie kolejowe. Tymczasem plany uruchomienia nowych połączeń kolejowych są po liniach kolejowych nr 203 od Gorzowa Wielkopolskiego do Gdyni. Linia kolejowa nr 203 cały odcinek od Gorzowa do Gdyni – ponad 298 kilometrów długości, szlakowa 100 km/h, na wielu odcinkach szlakowa ograniczona jest do 60-80 km/h. Jakby tego było mało na odcinkach:

a) Wierzchowo Człuchowskie – Lipka Krajeńska km 112,275-114,215 oraz 119,410-121,760 występuje ograniczenie do 50 km/h na zły stan toru

b) Piła Główna – Trzcianka km 187,855-188,970 występuje ograniczenie do 40 km/h na zły stan toru

c) Trzcianka, km 201,700-202,730 występuje ograniczenie do 50 km/h na zły stan podkładów

d) Trzcianka – Biernatowo, km 209,150-209,580 – ograniczenie w torze nr 2 do 40 km/h na zły stan podkładów

e) Biernatowo – ograniczenie w obu torach w km 213,628-214,300 w obu torach, w torze nr 1 do 50 km/h, natomiast w torze nr 2 do 70 km/h na zły stan podkładów

f) Biernatowo – Wieleń Północny w km 224,600-224,900 w torze nr 2 na zły stan podkładów – ograniczenie do 80 km/h

g) Wieleń Północny – km 226,040-227,240 – tor nr 1, ograniczenie do 70 km/h na zły stan podkładów

h) Krzyż – Nowe Drezdenko km 244,900-245,250 – tor nr 1 ograniczenie do 40 km/h na zły stan podkładów, natomiast tor nr 2 ograniczenie do 80 km/h na zły stan podkładów

i) Nowe Drezdenko, km 250,620-251,635 – tor nr 1 – ograniczenie do 50 km/h na zły stan podkładów

j) Stare Kurowo – km 261,270-261,940 – tor nr 1 – ograniczenie do 60 km/h na zły stan podkładów

k) Strzelce Krajeńskie Wschód – km 268,081-269,052 – ograniczenie w torze nr 1 do 50/70 km/h na zły stan podkładów

l) Strzelce Krajeńskie Wschód – Górki Noteckie km 275,756-275,956 – ograniczenie doraźne w torze nr 2 na zły stan podkładów, usunięte ograniczenie w km 275,730-276,488 w torze nr 1 do 50/80 km/h, pytanie czy nie wyrosło doraźne.

m) Santok – Wawrów, usunięto ograniczenie doraźne w km 284,295-284,455 do 60 km/h na zły stan podkładów, jednak nadal w km 291,100-292,400 w torze nr 1 występuje ograniczenie stałe do 60 km/h na zły stan podkładów, natomiast w torze nr 2 w km 292,22-293,650 (do 60 km/h na zły stan podkładów).

Jak widać linia kolejowa nr 203 jest także w złym stanie technicznym, zwłaszcza na terenie Zakładu Linii Kolejowych w Zielonej Górze a mimo to ani PKP Intercity ani Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa nie wspominają o likwidacji połączeń z powodu złego stanu linii.

Kolejnym przykładem obsługi przez PKP Intercity i Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa mimo złego stan toru jest linia kolejowa nr 403 Piła Północ – Ulikowo, obsługiwana sezonowo TLK Lubomirski przez lokomotywy SM42 i 2 wagony 2 klasy. Mimo remontu ze środków RPO, dzięki któremu przywrócono prędkość 80 km/h dla pociągów pasażerskich na linii występują liczne ograniczenia prędkości na stan toru na szlakach:

a) Piła Północ – Dołaszewo Wałeckie – Wałcz km 3,270-4,220 do 40 km/h na zły stan toru i rozjazdów

b) Prostynia – Recz Pomorski, km 79,200-79,500 do 70 km/h na zły stan toru, 82,950-88,860 do 50 km/h zły stan toru, stacja Recz Pomorski 90,800-90,900 do 50 km/h na zły stan toru

c) Recz Pomorski – Tarnowo Pomorskie, km 91,800-92,730 ograniczenie do 50 km/h na zły stan toru, 96,200-102,650 do 50 km/h na zły stan podkładów

d) Tarnowo Pomorskie – Ulikowo, km 119,483-119,565 do 50 km/h na zły stan toru

Są to ograniczenia na terenie Zakładu Linii Kolejowych w Szczecinie, wprowadzone na wniosek Urzędu Transportu Kolejowego, natomiast ograniczenia na linii 203 wprowadzili częściowo zarządca infrastruktury i UTK. Także i tu nie ma mowy o zawieszeniu połączeń czy ich likwidacji, mimo problemów z taborem czy infrastrukturą.

Mówienie o tym, że linie kolejowa nr 208 i 210 nie zasługują na połączenie dalekobieżne jest nadużyciem, dlatego walka nie ustanie

Źródła:

http://szopa.glogow.pl/sites/default/files/IDDE8%20Dodatek%202%20IZ%20Szczecin%20z%20popr%204%20od%2020%20VII%2016.pdf – WOS dla linii 403

http://szopa.glogow.pl/sites/default/files/IDDE5%20Dodatek%202%20IZ%20Gdynia%20z%20popr%207%20od%2020%20VII%2016.pdf – WOS dla linii 203, 208 i 211

http://szopa.glogow.pl/sites/default/files/IDDE7%20Dodatek%202%20IZ%20Poznan%20z%20popr%205%20od%2029%20VII%2016.pdf – WOS dla linii 203

http://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Reg_przydzielania_tras/Regulamin_2015_2016/06.07.2016/N_ZAL_2.1P_20160705115018.pdf – wykaz prędkości dla pociągów pasażerskich

http://infobus.pl/utk-zagrozenie-bezpieczenstwa-ruchu-na-linii-nr-403_more_42319.html – stan techniczny linii 403

http://utk.gov.pl/pl/aktualnosci/6847,Zly-stan-infrastruktury-na-linii-kolejowej-nr-203-Tczew-Kostrzyn.html – stan techniczny linii 203

http://inforail.pl/dzierzawione-spalinowki-wcale-nie-za-gamy…-_more_86505.html – wynajem 7 lokomotyw spalinowych

http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pkp-intercity-remontuje-kolejne-wagony-77547.html

One thought on “Dlaczego TLK na linii 208?

  1. „istnieje zapotrzebowanie na takie połączenie a pomysł zrodził się ze wspomnień popularności pociągu Bory Tucholskie”

    Istnieje zapotrzebowanie bazujące na wspomnieniach? Bory Tucholskie jeździły 10 lat temu. Inne czasy, inne zapotrzebowanie na przewozy pasażerskie, inna dostępność i oferta przewozowa, inna ilość… samochodów, a poza tym inna ilość i jakość przewozów na głównych liniach, do których 208 nie należy.

    Zejdźmy na ziemię. Taki pociąg to ewentualny „prestiż” dla Grudziądza, ale co poza tym? Kto tym będzie jeździł w erze Pendolino i szybkich połączeń Krakowa/Warszawy z Wybrzeżem? Zdaję sobie sprawę, że oddolne inicjatywy są warte uwagi, ale obawiam się, że – z całym szacunkiem – ta ma BARDZO marne szanse na powodzenie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *